Gå til hovedinnhold

How to- barbie kake :-)


Her om dagen fikk jeg forespørsel om jeg hadde lyst og mulighet til å bake en kake for en husmor som ikke syntes det er noe gøy å bake. Da sa jeg selvfølgelig ja, og ble ikke overrasket over at moren til to frøkner ønsket en barbie kake. Tror den kake formen er brukt mest her i hus, utenom langpanna :-) Men det gjør ingen verdens ting, syntes det bare er gøy jeg å boltre meg i litt rosa jeg som bor kun med gutter.
Jeg har jo mange års erfaring innen å leke med Barbie dukker ;-)

Tenkte denne gangen skulle jeg prøve å lage en liten bildelig beskrivelse av hvor enkelt det er å faktisk lage en slik kake :-) Here goes :


Først lager du selvfølgelig en kake etter smak i en kjolekake form eller en illfast bolle, når den er blitt kald etter steking fyller du den med fyll av ønske og sett den gjerne litt kaldt. Da er den stødigere å jobbe med når du setter den på kakebrettet.








Bilde viser en ferdig fyllt kake og som nå skal få et lag med vanilla icing! Jeg kunne trukket den med litt fyll, men jeg skal ha lys kjole og da er jeg redd sjokoladesmørkremen skinner igjennom, og dessuten er et lite lag vanilla icing veldig godt inntil den ellers veldig sjokolade sjokoladekaken :-)

Vanilla icingen smører du jevnt ut over hele kaken, dette fungerer også som lim under det lokket du eventuelt velger å trekke kaken med. Derav da kjolen :-)







En liten stund i kjøleskapet igjen så er kaken klar til å trekkes med en kjole etter smak; marsipan, SP eller som jeg trekker den med i dag, marshmellow fondant! Lager litt pynt først og lager toppen på dukken.

 Videre trekker du hele kaken med det lokket du ønsker. Og det er mange måter å legge det på kaken, vanligvis lager jeg helt slett rund kjole men denne gangen prøver jeg litt nytt med folder under og øverste lag av kjolen. Jeg bruker ferdig mmf som er vanvittig god å jobbe med.
 Mange har sikker en plan for hva de skal pynte kakene med når de lager de...jeg har bare fargen klar, resten tar jeg underveis. Det er sikker mye lurere å ha en plan så man ikke klumser og feiler så mye underveis, men er det ikke det man lærer av da ;-)


Syntes kjolen ble enkel og søt og ville ikke dekke den til med for mange blomster. (selvom jeg hadde laget en hel haug, men de kan vi spare på :-) Så da ble det kun et par innimellom og i håret, og en enkel sløyfe rundt livet på dukken.

Slik ble Barbie kaken denne gangen :-) Håper tulla (og mor) blir fornøyd, og du som leser kanskje syntes det så greit ut, bare å prøve, lett som en lek og husk øvelse gjør mester...jeg øver enda :-D

Kommentarer

  1. Oi, oi, oi. Så flott kake. Fin beskrivelse av hvordan du gjør det også, men jeg har jo ikke hørt om halvparten av ingrediensene engang jeg. Derfor gleder jeg meg ekstra til å følge med her:) Du er suuuuper flink! Keep it up:)

    Klem

    SvarSlett
  2. Tusen takk for det :-) Jeg tenkte jeg skulle legge ut litt div info etter hvert om de forskjellige ingrediensene. Tusen takk for tilbakemelding :-)Klem

    SvarSlett
  3. hei! hvor kjøper du ferdig MMF? farger du den selv? denne må jeg prøve på!
    herlig inspriasjon!

    SvarSlett
  4. Hei Anette :-)
    Hvis du går inn på www.kakeboksen.no og under div. masser så finner du fun cakes sin mmf, det er den jeg har brukt her, anbefales da den er kjempe fin å jobbe med og smaker godt. Jeg har pasta farger fra wilton så det var det jeg brukte her, men du kan bruke andre merker også. Tusen takk for kommentar, gøy :-)irmelinn

    SvarSlett
  5. Denne var skikkelig lekker, Irm. Det er en tydelig utvikling på kakene dine nå :)

    SvarSlett
  6. Da er MMF kjøpt inn fra kakeboksen. :) men blir sjokoladekaken helt stekt igjennom når du bruker kjoleformen? lønner det seg å skive den opp, og ta fyll mellom lagene slik du har gjort, eller kan den være en hel kake bare? aiai, gleder meg til å overaske frøkna i huset! :)

    SvarSlett
  7. Til min kjole form er det et rør som skal stå i midten av formen, som hjelper å fordele varmen i formen. Men vet det finns en større å få kjøpt, men jeg har klart meg uten egentlig, har bare stekt kaken på lavere temperatur og endel lengre :-) Jeg deler opp kaken etter steking så kaken får fyll, det er ikke nødvendig, kun en smakssak :-) Lykke til, gøy å høre hvordan du har fått det til og om frøkna ble fornøyd! :-)

    SvarSlett
  8. Så nydelig kake :)
    Tenker å lage en lignende til frøkna som snart blir 1 år, hvor kjøper du Barbie "dukken"?

    SvarSlett
  9. Hvor mye MMF trenger man til en Barbie kake?
    Ser på kakeboksen at de har pakker på alt fra 250g til 1kg..
    Nydelige kaker, forresten ;D

    SvarSlett
  10. Jeg er litt usikker på hvor mye jeg bruker, men ca 500gram tror jeg :-) Kjøper flere pakker av 1 kg da jeg liker å heller ha for mye enn for lite. Og holdbarheten er lang på MMF og SP :-) Takk for ros ;-)

    SvarSlett
  11. Lise : formen til kjolen er kjøpt på www.cacas.no men jeg tror de har den på f.eks www.kakeboksen.no , www.kaketoppen.no , www.spiseligekunstverk.no , www.bakeshop.no, http://www.sotesaker.no/ for å nevne noen ... :-)

    SvarSlett
  12. nydelig :) skal se etter denne når jeg skal lage kake til nabojenta :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk :) så koselig at den kunne være til hjelp :-)

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kapein sabeltann kake

Til Sara 5 år i dag! Sjokoladekake våt og god med masse deilig sjokoladesmørkrem Oppskrift på kaken finner du  her Steg for steg beskrivelse av hvordan du lager Kaptein Sabeltann er det Hanne med bloggen Hannes kaker som har laget, og link til hennes side finner du  her

Min første dukke kake

Hoi, når jeg ser tilbake til hva jeg laget for første gang blir jeg nesten flau, jeg syntes jeg var sååå flink da men når jeg ser det nå så ...huffemei, ikke bra i det hele tatt :- / Dette er altså da bilder av min aller første dukke kake, denne er laget uten "dukke form" men med en kjøkken bolle som form, derav den litt store kjolen hehe :-)