Gå til hovedinnhold

Den gode gammeldagse måten...


Se på disse da! Ser ikke de gode ut?  Dette er "gule jule bomber" !!
Jeg så disse på siden til Trine og fant ut at disse bare måtte jeg prøve å lage. Det er en aldri så liten prosess hvis en vil gjøre det heeelt fra bunn av, men det er verdt all arbeid. Og dessuten smaker jo alt mye bedre hvis en gjør det! 

I oppskriften står det at en skal ha 450 gram malte mandler (eller mandel mel) og dette kan bestilles på nett, men koster jo fire fem ganger så mye enn hvis du maler mandlene selv. Men først måtte jeg skolne mandler. Hadde ikke gjort det før (som jeg kan huske) Så skulle de nye nakne mandlene tørke i to- tre dager. Men jeg er av litt den utolmodige sorten så jeg la de på bakepapir i ovnen og tørket dem litt der i noen omganger på lav varme. Det funket helt fint :-)
Jeg sa til min mann at det stod i oppskriften at mannen skulle male, så da fikk min kjære mann til å male alle mandlene. Og han var ikke lite stolt da han hadde malt 500 gram mandler, men litt småsur da jeg bad han male det malte en gang til ! Meeen, jeg lovet han at det var verdt det :-) Anyway, så når jeg omsider fikk startet baksten så gikk alt unna i en fei, og hvis du ser på siden til Trine så har hun lagt ut  trinn for trinn!

Oppskriften er som følger:

450 g malte mandler
300 g sukker
6 eggehvitter- romtemp.


6 eggeplommer
2.5 dl fløte
150 g sukker
3ts maizena mel
2-4 ts vanilje sukker
200 g smør

300-200 g smeltet sjokolade

Lurt å starte med fyllet. Det skal bli kaldt før du fyller kakene.
Ta eggeplommer, fløte, sukker og maizena i en kjele, kok opp og trekk til siden etter et par min. Ha i vanilje sukker og smør. La dette bli kaldt. Rør av og til for luftig masse.

Pisk eggehvitten til skum og ha i sukkeret mens maskinen går, pisk til tykk glatt kridd hvit masse og vend i de malte mandlene. Lag små bomber på stekeplate/bakepapir og stek i ovnen i ca ti min. Det dufter deilig i hele huset :-)

Disse kjeksene er farlig innbydene der de ligger å kjøler seg av før du fyller den med fyll osv. Men stå i mot og husk at det skal være par, så du kan jo ikke bare spise en, da må du event spise to. Og de er jo så gode heeelt ferdige så lurt å stå imot. Her forsvandt fire før fyllt og duppet i sjokolade...vi angret litt på det da de ble ferdige ;-) Men men ikke umulig at denne oppskriften blir satt i gang en gang til før jul, for disse var sinnsykt gode :-)

Når du har fylt to kjekser med gult fyll legger to "bombene" i frysen, da er det lettere å få duppet dem i sjokolade. Smelt sjokolade i en kjele, jeg hadde i litt delfia fett for blank finish og fordi da er den smeltede sjokoladen lettere å få tynn nok. Brukte melkesjokolade til det, nyyydelig :-)
La de renne av seg og legg dem fint tilbake i frysen :-)

Kan oppbevares tre dager i kjøleskap, eller 6 mnd i frysen.

Adventsklem fra Irmelinn

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

How to- barbie kake :-)

Her om dagen fikk jeg forespørsel om jeg hadde lyst og mulighet til å bake en kake for en husmor som ikke syntes det er noe gøy å bake. Da sa jeg selvfølgelig ja, og ble ikke overrasket over at moren til to frøkner ønsket en barbie kake. Tror den kake formen er brukt mest her i hus, utenom langpanna :-) Men det gjør ingen verdens ting, syntes det bare er gøy jeg å boltre meg i litt rosa jeg som bor kun med gutter. Jeg har jo mange års erfaring innen å leke med Barbie dukker ;-) Tenkte denne gangen skulle jeg prøve å lage en liten bildelig beskrivelse av hvor enkelt det er å faktisk lage en slik kake :-) Here goes : Først lager du selvfølgelig en kake etter smak i en kjolekake form eller en illfast bolle, når den er blitt kald etter steking fyller du den med fyll av ønske og sett den gjerne litt kaldt. Da er den stødigere å jobbe med når du setter den på kakebrettet. Bilde viser en ferdig fyllt kake og som nå skal få et lag med vanilla icing! Jeg kunne trukket den med

Kapein sabeltann kake

Til Sara 5 år i dag! Sjokoladekake våt og god med masse deilig sjokoladesmørkrem Oppskrift på kaken finner du  her Steg for steg beskrivelse av hvordan du lager Kaptein Sabeltann er det Hanne med bloggen Hannes kaker som har laget, og link til hennes side finner du  her

Min første dukke kake

Hoi, når jeg ser tilbake til hva jeg laget for første gang blir jeg nesten flau, jeg syntes jeg var sååå flink da men når jeg ser det nå så ...huffemei, ikke bra i det hele tatt :- / Dette er altså da bilder av min aller første dukke kake, denne er laget uten "dukke form" men med en kjøkken bolle som form, derav den litt store kjolen hehe :-)